Skip to main content

Detail dokumentu

Obsah

Seznam literatury

Hodnocení

[Loading...]
??% ...x hodnoceno Čtenáři
Ohodnoťte dílo:
Rozsah a obsah: Fakulta restaurování UPa provedla v letech 2015–17 komplexní průzkum a restaurování náhrobku Arnošta z Pardubic, který se nachází ve farním kostele Nanebevzetí Nejsvětější Panny Marie v polském Kladsku. Náhrobek představuje mimořádný doklad gotického sochařského umění 14. století. Dílo bylo v minulosti několikrát poškozeno a dochovalo se v torzální podobě, a to ve značně neutěšeném stavu. Opukový náhrobek osazený na tumbě z červeného vápence nebyl nikdy restaurován specialistou na restaurování kamene, byl pouze neodborně a nepříliš zdařile opraven a ani na něm nebyl proveden materiálový výzkum. Provedený komplexní průzkum a restaurování přineslo celou řadu poznatků, které mohou napomoci k poznání historie náhrobku. Zásadní zjištění přinesla petrologická analýza, která se ukázala jako velmi dobrá podpůrná metoda pro určení provenience použité horniny. Hornina použitá pro figurální část náhrobku byla jednoznačně určena jako sedimentární hornina, pocházející z pražské oblasti české křídové pánve. Výsledky prokázaly, že pro zhotovení náhrobku byla použita bělohorská opuka z vrstvy tradičně označované jako „zlatá opuka“. Také v případě vápencové tumby, o jejíž původnosti se vedou spory, petrologická analýza určila jako místo původu okolí Prahy a lomy, které byly využívány již ve 14. století. Z porovnání poškození zaznamenaného na grafikách ze 17. století a současného stavu je zřejmé, že se jedná o stejný blok. Podle těchto informací usuzujeme, že tumba je původní. Projevy poškození opuky prokazatelné makroskopicky a také mikroskopicky potvrzují dochované zprávy o požáru kostela. Z hlediska poznání někdejšího vzhledu náhrobku je důležitá i informace, že náhrobek nebyl s největší pravděpodobností barevně upravován a využíval kombinace přirozené barevnosti červeného leštitelného vápence a světlé opuky. Je možné, že povrchy obou materiálů byly původně nebo později povrchově upraveny transparentní penetrací resp. velmi tenkým nátěrem na bázi přírodních pojiv, čímž se prohloubila barevnost a zvýšil lesk podkladové horniny. Zajímavé poznatky přineslo i vlastní restaurování, kdy se podařilo určit a následně obnovit původní rozměr tumby a navrátit jí její monumentální podobu, byť dochovanou ve fragmentárním stavu.
13 obrázků
obsahuje bibliografické odkazy
anglický abstrakt, německé resumé

Diskuze

[Loading...]
Žádné příspěvky
Pro přidávání komentářů se prosím přihlaste.