Skip to main content

Detal dokumentu

Treść

Lista literatury

Ocena

[Loading...]
??% ...x rated Czytelnicy
Rate the title:
Name: Ikonografický program pohřební zámecké kaple Všech svatých v Telči /
Dane o odpowiedzialności itd: Veronika Korčáková
Authority heading: Korčáková, Veronika, 1955-
Relator code: autor
Zasięg: 16 s. :
Dalsze dane fizyczne: 1 půdorys, 2 obr., 13 fot.
Agencja, która stworzyła zapis oryginalny: ABE320
Agencja, która zapis modyfikowała: BOE016
Język katalogizacji: cze
Kod j. tekstu/ zapisu dźwiękowego: język czeski
Kod j. résumé, abstraktu i in.: język niemiecki
In: Průzkumy památek =
In: 601097
In: clanky >> periodikum
In: Průzkumy památek =
In: Praha : Památkový ústav středních Čech, 1994- Praha : Státní památkový ústav středních Čech Praha : Národní památkový ústav, územní odborné pracoviště středních Čech
In: 1212-1487
In: Roč. 8, č. 1, (2001), s. 21-36
In: Sdružení profesionálních pracovníků památkové péče
In: 2001
URL: https://www.pruzkumypamatek.cz/pdf/2001-01-03.pdf
Link text: Plný text
Notatka o bibliografii skrytej itp: Obsahuje bibliografické odkazy
Scope and content: Studie Veroniky Korčákové shrnuje výsledky diplomové práce, věnované interpretaci renesanční kaple Všech svatých v zámku Telči. Autorka v tomto příspěvku publikovala podrobný výklad interiérové výzdoby štukové a malířské z jednoho možného úhlu pohledu jako je rozbor ikonografického programu, opřený o dílo samotné a z něho následně vyvozenou ikonologickou interpretaci. Při svém výkladu se snaží dohledat významy, které rozvíjela renesanční kultura a novoplatónská filosofie, jejíž myšlenky k šlechtickým vrstvám formou hlubšího studia i určité módy přicházely z Itálie. Objednavatel, a jak vyplývá z rozboru témat výzdoby, také tvůrce ikonografického programu, pan Zachariáš z Hradce (1527 - 1589), měl totiž možnost obeznámit se s italským uměním při své cestě do severní Itálie roku 1551. Výprava české a rakouské šlechty k uvítání nově voleného císaře Maxmiliána a jeho manželky Marie Španělské významně zapůsobila nejen na pana Zachariáše, ale také na ostatní představitele české šlechty, kteří se jí zúčastnili. Jmenujme alespoň Petra Voka z Rožmberka, Jaroslava Smiřického ze Smiřic a Vratislava z Pernštejna. Pan Zachariáš z Hradce nejvyšší moravský hejtman, úzce spřízněný s českým rožmberským rodem, pod vlivem nové vlašské kultury na počátku osmdesátých let 16. století vytvořil zcela osobitou a na našem území ojedinělou památku funerálního umění. Jeho představy a myšlenky zrealizovali na počátku osmdesátých let 16. století v rožmberském okruhu dobře známí umělci - architekt Baldassare Maggi, štukatér Antonio Melani za účasti nejméně dvou dalších pomocníků a malíř, patrně Raimund Paul, za asistence dalšího blíže neznámého malíře s monogramem S. K. Podrobný rozbor témat štukové výzdoby prokázal autorský přínos pana Zachariáše. Na místo běžného novozákonního námětu totiž zvolil do dvou hlavních kartuší na klenbě v lodi starozákonní témata: Ezechielovo vidění suchých kostí (Ezechiel 37, 1-10) a příběh o Králi Ezechiáši, jeho nemoci a uzdravení prorokem Izaiášem (2. kn. Král. 20,1-11), který byl dříve v odborné literatuře určován jako Vzkříšení Lazara. Autorka se dále pokusila o interpretaci alegorických postav pěti ctností (ve třetí velké kartuši v lodi, v kartuších a nad segmentem v závěru kaple). Domnívá se, že při jejich výběru čerpal objednavatel z dobových ikonologických příruček. Na základě srovnání alegorických postav v telčské kapli s předlohami Ripovy Ikonologie z roku 1593 je určila jako tři křestanské ctnosti: Lásku (Charitas), Naději (Spes) a Víru (Fides). Sestavu ctností doplňují alegorické postavy Hojnosti (Abondanza) a Moudrosti (Sapientia), zdůrazňující stavebníkovy osobní priority. Ve výkladu malířské výzdoby rollwerkových kartuší s hudebnicemi a anděly a groteskových maleb s hermami se autorka odvolává na obdobný příklad ve výzdobě pohřební kaple Strozziů ve florentském kostele Santa Maria Novella od Filippina Lippiho z počátku 16. století. Ve výzdobě obou kaplí se objevují stejná témata tří teologických ctností. Pod anděly smrti s lebkami v kapli Strozziů jsou namalovány postavy spanilých Múz s putti, kteří drží s antické hudební nástroje. To ji vede k myšlence interpretovat hudebnice v Telči jako Múzy - Apollónovy družky, patronky umění, které podle Platónovy teorie měly provázet duše na cestě do posmrtného života. Vedle groteskových maleb s hermami - dionýských motivů, které očisťovaly lidské duše, navíc nabývají dalšího smyslu - harmonického vyvážení tohoto sepulkrálního prostoru. Múzy - Euterpé, Erató, Terpsichoré a Polymnie, hrající na dobové renesanční nástroje společně s andělskými trubači v rollwerkových kartuších na triumfálním oblouku a na klenbě presbyteria podle dobových teorií personifikují hudbu nástrojovou světskou (musica instrumentalis) a hudbu vokální nadpozemskou (musica mundana), která duše pozvedá do vyšších sfér a dává jim zakoušet blízkost Boha.
Typ dokumentu: [910tan_rs]
Location symbol: ABE320
Sygnatura: 65-A-54/S
Typ dokumentu: [910tan_rs]
Subject Category Code (heading): Územní plánování. Urbanismus. Památková péče 71
Topical term (heading): zámecké kaple
General subdivision: pohřební kaple
Geographic subdivision: Telč (Česko)
Topical term (heading): interiéry
General subdivision: výzdoba interiérů ; malířská výzdoba
Topical term (heading): ikonografie
Corporate name (heading): Telč (zámek) ; Zámecká kaple Všech svatých (Telč, Česko)
Geographic name (heading): Telč (Česko)
Genre/Form Heading: články
BI1a - Bibliography - classification: Architektura. Interiéry
BI1b - Bibliography - code: 6e
[PAKa]: 673669
[PAKb]: zámek Telč
[PAKd]: areál
[PAKf]: 125911
[PAKg]: zámek
[PAKh]: KP
[PAKi]: kulturní památka
[PAKj]: 15430/7-5249
[PAKf]: 84141
[PAKg]: Zámek Telč
[PAKh]: NKP
[PAKi]: národní kulturní památka
[PAKj]: 218
[PAKa]: 2887238
[PAKb]: kaple Všech svatých
[PAKd]: objekt
[PAKf]: 125911
[PAKg]: zámek
[PAKh]: KP
[PAKi]: kulturní památka
[PAKj]: 15430/7-5249
[PAKf]: 84141
[PAKg]: Zámek Telč
[PAKh]: NKP
[PAKi]: národní kulturní památka
[PAKj]: 218
[LDR ]: -----nab a22------a 4500

Dyskusja

[Loading...]
Żadne notatki
W ciągu dodania komentarzy zaloguj się.