Skip to main content

Detail dokumentu

Obsah

Seznam literatury

Hodnocení

[Loading...]
??% ...x hodnoceno Čtenáři
Ohodnoťte dílo:
Název (*): Ikonografický program pohřební zámecké kaple Všech svatých v Telči /
Údaj o odpovědnosti atd.: Veronika Korčáková
Autor: Korčáková, Veronika, 1955-
Kód role: autor
Rozsah: 16 s. :
Další fyzické údaje: 1 půdorys, 2 obr., 13 fot.
Agentura, která vytvořila originální záznam: ABE320
Agentura, která záznam modifikovala: BOE016
Jazyk katalogizace: cze
Kód j. textu/zvukového záznamu: čeština
Kód j. resumé, abstraktu aj.: němčina
In: Průzkumy památek =
In: 601097
In: clanky >> periodikum
In: Průzkumy památek =
In: Praha : Památkový ústav středních Čech, 1994- Praha : Státní památkový ústav středních Čech Praha : Národní památkový ústav, územní odborné pracoviště středních Čech
In: 1212-1487
In: Roč. 8, č. 1, (2001), s. 21-36
In: Sdružení profesionálních pracovníků památkové péče
In: 2001
URL zdroje: https://www.pruzkumypamatek.cz/pdf/2001-01-03.pdf
Text odkazu: Plný text
Poznámka o skryté bibliografii atd.: Obsahuje bibliografické odkazy
Rozsah a obsah: Studie Veroniky Korčákové shrnuje výsledky diplomové práce, věnované interpretaci renesanční kaple Všech svatých v zámku Telči. Autorka v tomto příspěvku publikovala podrobný výklad interiérové výzdoby štukové a malířské z jednoho možného úhlu pohledu jako je rozbor ikonografického programu, opřený o dílo samotné a z něho následně vyvozenou ikonologickou interpretaci. Při svém výkladu se snaží dohledat významy, které rozvíjela renesanční kultura a novoplatónská filosofie, jejíž myšlenky k šlechtickým vrstvám formou hlubšího studia i určité módy přicházely z Itálie. Objednavatel, a jak vyplývá z rozboru témat výzdoby, také tvůrce ikonografického programu, pan Zachariáš z Hradce (1527 - 1589), měl totiž možnost obeznámit se s italským uměním při své cestě do severní Itálie roku 1551. Výprava české a rakouské šlechty k uvítání nově voleného císaře Maxmiliána a jeho manželky Marie Španělské významně zapůsobila nejen na pana Zachariáše, ale také na ostatní představitele české šlechty, kteří se jí zúčastnili. Jmenujme alespoň Petra Voka z Rožmberka, Jaroslava Smiřického ze Smiřic a Vratislava z Pernštejna. Pan Zachariáš z Hradce nejvyšší moravský hejtman, úzce spřízněný s českým rožmberským rodem, pod vlivem nové vlašské kultury na počátku osmdesátých let 16. století vytvořil zcela osobitou a na našem území ojedinělou památku funerálního umění. Jeho představy a myšlenky zrealizovali na počátku osmdesátých let 16. století v rožmberském okruhu dobře známí umělci - architekt Baldassare Maggi, štukatér Antonio Melani za účasti nejméně dvou dalších pomocníků a malíř, patrně Raimund Paul, za asistence dalšího blíže neznámého malíře s monogramem S. K. Podrobný rozbor témat štukové výzdoby prokázal autorský přínos pana Zachariáše. Na místo běžného novozákonního námětu totiž zvolil do dvou hlavních kartuší na klenbě v lodi starozákonní témata: Ezechielovo vidění suchých kostí (Ezechiel 37, 1-10) a příběh o Králi Ezechiáši, jeho nemoci a uzdravení prorokem Izaiášem (2. kn. Král. 20,1-11), který byl dříve v odborné literatuře určován jako Vzkříšení Lazara. Autorka se dále pokusila o interpretaci alegorických postav pěti ctností (ve třetí velké kartuši v lodi, v kartuších a nad segmentem v závěru kaple). Domnívá se, že při jejich výběru čerpal objednavatel z dobových ikonologických příruček. Na základě srovnání alegorických postav v telčské kapli s předlohami Ripovy Ikonologie z roku 1593 je určila jako tři křestanské ctnosti: Lásku (Charitas), Naději (Spes) a Víru (Fides). Sestavu ctností doplňují alegorické postavy Hojnosti (Abondanza) a Moudrosti (Sapientia), zdůrazňující stavebníkovy osobní priority. Ve výkladu malířské výzdoby rollwerkových kartuší s hudebnicemi a anděly a groteskových maleb s hermami se autorka odvolává na obdobný příklad ve výzdobě pohřební kaple Strozziů ve florentském kostele Santa Maria Novella od Filippina Lippiho z počátku 16. století. Ve výzdobě obou kaplí se objevují stejná témata tří teologických ctností. Pod anděly smrti s lebkami v kapli Strozziů jsou namalovány postavy spanilých Múz s putti, kteří drží s antické hudební nástroje. To ji vede k myšlence interpretovat hudebnice v Telči jako Múzy - Apollónovy družky, patronky umění, které podle Platónovy teorie měly provázet duše na cestě do posmrtného života. Vedle groteskových maleb s hermami - dionýských motivů, které očisťovaly lidské duše, navíc nabývají dalšího smyslu - harmonického vyvážení tohoto sepulkrálního prostoru. Múzy - Euterpé, Erató, Terpsichoré a Polymnie, hrající na dobové renesanční nástroje společně s andělskými trubači v rollwerkových kartuších na triumfálním oblouku a na klenbě presbyteria podle dobových teorií personifikují hudbu nástrojovou světskou (musica instrumentalis) a hudbu vokální nadpozemskou (musica mundana), která duše pozvedá do vyšších sfér a dává jim zakoušet blízkost Boha.
Typ dokumentu: Seriály
Sigla: ABE320
Signatura díla: 65-A-54/S
Typ dokumentu: Seriály
Konspekt (záhlaví): Územní plánování. Urbanismus. Památková péče 71
Téma (záhlaví): zámecké kaple
Obecné zpřesnění: pohřební kaple
Geografické zpřesnění: Telč (Česko)
Téma (záhlaví): interiéry
Obecné zpřesnění: výzdoba interiérů ; malířská výzdoba
Téma (záhlaví): ikonografie
Akce/Korp. (záhlaví): Telč (zámek) ; Zámecká kaple Všech svatých (Telč, Česko)
Geogr. heslo (Záhlaví): Telč (Česko)
Forma/Žánr Záhlaví: články
BI1a - Bibliografie - třídění: Architektura. Interiéry
BI1b - Bibliografie - kód: 6e
Id prvku: 673669
Název prvku: zámek Telč
Název kategorie prvku: areál
Id právního stavu prvku: 125911
Název právního stavu: zámek
Typ ochrany právního stavu: KP
Název typu ochrany právního stavu: kulturní památka
Rejstříkové číslo ÚSKP právního stavu: 15430/7-5249
Id právního stavu prvku: 84141
Název právního stavu: Zámek Telč
Typ ochrany právního stavu: NKP
Název typu ochrany právního stavu: národní kulturní památka
Rejstříkové číslo ÚSKP právního stavu: 218
Id prvku: 2887238
Název prvku: kaple Všech svatých
Název kategorie prvku: objekt
Id právního stavu prvku: 125911
Název právního stavu: zámek
Typ ochrany právního stavu: KP
Název typu ochrany právního stavu: kulturní památka
Rejstříkové číslo ÚSKP právního stavu: 15430/7-5249
Id právního stavu prvku: 84141
Název právního stavu: Zámek Telč
Typ ochrany právního stavu: NKP
Název typu ochrany právního stavu: národní kulturní památka
Rejstříkové číslo ÚSKP právního stavu: 218
[LDR ]: -----nab a22------a 4500

Diskuze

[Loading...]
Žádné příspěvky
Pro přidávání komentářů se prosím přihlaste.