Skip to main content

Detail dokumentu

Obsah

Seznam literatury

Hodnocení

[Loading...]
??% ...x hodnoceno Čtenáři
Ohodnoťte dílo:
Recenze: Ve dnech 2.–8. dubna 2013 proběhla demolice unikátního drážního věžového vodojemu ve Studénce. Jeho neprohlášení bylo odůvodněno nepodloženými argumenty. Vodojem v železniční stanici Studénka, která leží na hlavní trati bývalé Severní dráhy císaře Ferdinanda (dále KFNB), byl postaven v roce 1891 podle typového projektu KFNB z režného cihelného zdiva a vybaven třemi čtyřhrannými nýtovanými nádržemi. Pro stavební produkci 80. a 90. let 19. století ve stanici Studénka bylo charakteristické užití režného cihelného zdiva, které zde uplatnila Studénsko–štramberská dráha u svého provozního zázemí a obytných domů i společnost KFNB, která ve stejném období zavádí typizované projekty. Identický věžový vodojem jako ve Studénce (Spezialplan No 466) byl postaven také ve stanici Opava - východ a v polské Osvětimi. Opavská vodárna byla později rozšířena a omítnuta. Ve Studénce zůstala zachována jediná realizace tohoto projektu v autentickém stavu na území České republiky. Snesením vodojemu ztratila Studénka výrazný identifikační prvek, který ji činil odlišnou od jiných stanic. Ani ztráta původní funkce nesnížila hodnotu této technické památky. Vodojem zachováním typické formy věže podával stále jednoznačnou výpověď o svém původním účelu. Důkazem toho, že i drážní vodojemy jsou schopny nového využití, je vodárna v železniční stanici Opava – východ. Ve Studénce bohužel tato iniciativa chyběla. Stačil jen osvícený přístup města, který by podmínil řešení projektu výstavby dopravního terminálu zakomponováním vodojemu do celkové koncepce. Samotná věž by se navíc mohla stát místní atraktivitou, zastávkou na plánované cyklostezce. Interiér jejího přízemí nabízel možnosti nového využití se zajímavým průhledem k nýtovaným nádržím.Recenze: On 2-8 April 2013, a unique railway water tower in Studénka was demolished; the absence of prior notification of the demolition was justified by unsubstantiated arguments. The water tower at the Studénka station, which lies on the main line of the former Emperor Ferdinand Northern Railway (KFNB), was built in 1891 according to a KFNB project type from bare brick walls and fitted with three four-squared riveted tanks. For building production of the 1880's and 1890's, the use of bare brickwork was characteristic in the Studénka station; the Studenská-Štramberská track made extensive use of it at its operating facilities and residential buildings as well as in the KFNB company, which was introducing modular projects in the same period. A water tower identical to the one in Studénka (Spezialplan No. 466) was also built at the station Opava East and in Poland's Auschwitz. The Opava water tower was later enlarged and plastered. The only realization of this project in authentic condition in the Czech Republic remained in Studénka. With the destruction of this water tower, Studénka lost a strong identification element that made it different from other stations. This technical monument's loss of original function in no way meant a reduction of its value. The typical tower form of the water tower provided a continuous and unambiguous statement of its original purpose. Proof that even railway water towers are capable of new use can be found in the waterworks in the railway station Opava East. In Studénka, this initiative was sadly missing. An enlightened approach by the municipality, which could have conditioned the project of the construction of a transport terminal to the incorporation of the water tower into the overall concept, was the only thing missing. The tower itself, moreover, could have become a local attraction, a stop for the planned bike path. The interior of its ground floor offered the possibility of a new use with an interesting view into riveted tanks.Recenze: In den Tagen vom 2. bis 8. April 2013 erfolgte der Abriss des einzigartigen Eisenbahn-Wasserturms in Studénka, dem unter Vorbringung haltloser Argumente der Denkmalschutz verwehrt wurde. Der Wasserturm in der Eisenbahnstation Studénka, die an der Hauptstrecke der einstigen Kaiser Ferdinand-Nordbahn (ferner nur KFNB) liegt, ist 1891 nach einem Typenprojekt der KFNB aus Klinkermauerwerk errichtete und mit drei vierkantigen vernieteten Wassertanks ausgerüstet worden. Für die gesamte Bauarbeit während der 80er und 90er Jahre des 19. Jhs. in der Station Studénka war die Verwendung von Klinker-Sichtmauerwerk bezeichnend, das die Bahn Studénka-Štramberk für ihre Betriebs- sowie Wohngebäude verwendete, ebenso die Gesellschaft KFNB, die im gleichen Zeitraum typisierte Projekte eingeführt hat. Mit dem Wasserturm in Studénka identische Bauten (Spezialplan Nr. 466) wurden auch in der Station Troppau-Ost sowie im polnischen Auschwitz umgesetzt. Der Troppauer Wasserturm wurde später erweitert und verputzt. In Studénka stand die wohlerhaltene einzige Ausführung dieses Projekts in authentischen Zustand auf dem Territorium der ČR. Mit dem Abriss des Wasserturms ist Studénka eines markanten Wahrzeichens verlustig gegangen, durch das es sich von den übrigen Stationen abhob. Nicht einmal die Aufgabe der ursprünglichen Funktion konnte den Wert dieses technischen Denkmals mindern. Die Beibehaltung der typischen Bauform wies das Gebäude eindeutig als Wasserturm aus. Den Beweis, dass auch Eisenbahn-Wassertürme für Umnutzungen geeignet sind, findet man in der Bahnstation Troppau-Ost. In Studénka hat dazu schlicht und einfach die Initiative gefehlt. Es hätte nur ein gewisses Maß an Aufgeschlossenheit von Seiten der Stadt erfordert, die für das Bauprojekt des Verkehrsterminals die Einbeziehung des Wasserturms in die Gesamtkonzeption zur Auflage machen konnte. Der eigentliche Turm hätte zu einer lokalen Attraktion werden können, z.B. zu einer Station auf dem vorgesehenen Radwanderweg. Der Erdgeschoss-Innenraum hätte sich zu einer Umnutzung unter Einbeziehung des interessanten Durchblicks zu den genieteten Wassertanks geradezu angeboten.
Resumé německy a anglicky

Diskuze

[Loading...]
Žádné příspěvky
Pro přidávání komentářů se prosím přihlaste.