Skip to main content

Detail dokumentu

Obsah

Seznam literatury

Hodnocení

[Loading...]
??% ...x hodnoceno Čtenáři
Ohodnoťte dílo:
LDR    -----naa a22------i 4500
001    001010001335502
003    CZ-PrNPU
005    20231212121250.8
008    ------s2018----xr------------------cze-d
040    $aBOE016$bcze$erda
041 0  $acze$bger$beng
072  7 $a7.01/.09$xUmění$2Konspekt$921
072  7 $a72$xArchitektura$2Konspekt$921
100 1  $aŘíhová, Vladislava,$d1978-$7jo2006333732$4aut
245 10 $aSgrafito 50. let 20. století :$bmapování výskytu, stavu, autorství a okolností realizací sorelových sgrafit = Das Sgraffito der 1950er Jahre : Mappierung des Vorhandenseins, Zustands, der Urheberschaft und Umstände der Ausführung der Sgraffiti des sozialistischen Realismus /$cVladislava Říhová, Luboš Machačko
246 31 $aDas Sgraffito der 1950er Jahre :$bMappierung des Vorhandenseins, Zustands, der Urheberschaft und Umstände der Ausführung der Sgraffiti des sozialistischen Realismus
246 31 $iRubrika :$amateriálie
300    $a14 stran
336    $atext$btxt$2rdacontent
336    $astatický obraz$bsti$2rdacontent
337    $abez média$bn$2rdamedia
338    $asvazek$bnc$2rdacarrier
504    $aObsahuje bibliografické odkazy
520 2  $aPoužití techniky sgrafita v architektuře socialistického realismu je považováno za výsledek inspirace tvůrců českými renesančními památkami. Jistě i tato linie hrála při komponování fasád s důrazem na „národní tradici“ svou roli, samotné sgrafito však není v této době na evropských fasádách žádnou výjimkou. Najdeme také řadu zahraničních realizací, v nichž se v první polovině 50. let uplatnilo jako široce využívaná monumentální technika a nejednalo se vždy jen o bratrské socialistické státy pod sovětskou kulturní nadvládou. Sgrafita konce 40. a průběhu 50. let nacházíme například v západním Německu, Nizozemí nebo ve Vídni. Nejen domácí, ale i zahraniční soubory památek generují aktuální zájem o sgrafito jako restaurátorský problém. Dobrým příkladem mohou být sgrafita, která vznikla pro řadu fasád nově rekonstruovaných domů centra Gdaňsku (Polsko), zničeného druhou světovou válkou. Tato díla jsou dnes chráněna jako příklady tvorby umělců i jako doklad propagandy reálného socialismu. Jejich výzkumu se s ohledem na technologie a možnosti konzervace věnuje pozornost i v mezinárodním měřítku. České prostředí tak důrazem na výzkum poválečného umění zcela souzní se současnými evropskými trendy, je však specifické užívanými materiály, neboť zahraniční sgrafita byla prováděna především v tvrdé cementové omítce a tradiční technika vápenných omítek zůstává vyhrazena socialistickému Československu.Plošný výzkum poválečného sgrafita na území České republiky si klade ambici alespoň částečně nahradit scházející odbornou literaturu, která by se tímto problémem zabývala. Vzhledem k historické a umělecko­‑řemeslné hodnotě děl a s přihlédnutím ke skutečnosti, že jsou též součástí památkově chráněných objektů, považujeme sorelová sgrafita za svébytnou výtvarnou disciplínu, která je hodna důslednější péče a zachování, i přes to, že vznikala za podmínek, kdy se z architektury stal nástroj ideologické propagandy totalitní moci stalinistického režimu.
546    $aanglický abstrakt, německé resumé
650 07 $asgrafita$7ph116137$2czenas
650 07 $afasády$7ph120144$2czenas
650 07 $asocialismus$7ph125740$2czenas
655  7 $astudie$7fd133597$2czenas
700 1  $aMachačko, Luboš,$d1974-$7jo2014815956$4aut
773 0  $w601097$tPrůzkumy památek =$x1212-1487$gRočník 25, číslo 2 (2018), strana 51-64$q25:2$92018
856 42 $uhttps://www.pruzkumypamatek.cz/casopis-4-1.php?ID=2018-02-05$yResumé
910    $aABE320$trs
997    $tAN

Diskuze

[Loading...]
Žádné příspěvky
Pro přidávání komentářů se prosím přihlaste.