Skip to main content

Detail dokumentu

Obsah

Seznam literatury

Hodnocení

[Loading...]
??% ...x hodnoceno Čtenáři
Ohodnoťte dílo:
LDR    -----nab a22------a 4500
001    001000001120994
003    CZ-PrNPU
005    20200701122039.3
008    130916s2013----xr------------------cze|-
040    $aABE320$bcze
041 0  $bger$beng
100 1  $aKacetl, Jiří,$d1976-$7mzk2004236993$4aut
245 10 $aStavebně-technické památky na bývalé Propojovací dráze c. k. Společnosti státní dráhy z Vídně do Brna a Znojma /$cJiří Kacetl
300    $b19 il. (převážně barev.)
520 1  $aPropojovací dráha Společnosti státní dráhy z Vídně přes Lavu do Brna patřila až do roku 1918 k hlavním dopravním tepnám podunajské monarchie. Ve 20. století její význam klesal a tzv. železná opona ji rozdělila, takže se z ní na moravské i rakouské straně stala pouhá regionální trať končící na periferii u státní hranice. Tato geopolitická situace se projevila zejména na moravské straně menší intenzitou modernizace tratě, a takto i nevědomým přežíváním mnohých reliktů ze slavné doby c. k. monarchie. Stavebně-technické objekty na moravském úseku dráhy si zcela jistě zaslouží trvalou pozornost památkové péče. Již před třemi desetiletími tu byla vytipována nejhodnotnější mostní díla a ta zahrnuta do zákonné ochrany. V případě viaduktu přes údolí Jihlavy však v 90. letech 20. století příslušné orgány státní správy značně slevily, takže z památky prvořadého evropského významu zbylo před koncem století jen smutné torzo. Na druhou stranu velmi kladně lze hodnotit práci památkářů při nedávných opravách Červeného mostu u Znojma a mostu zvaného „Železňák“ u Střelic. V současné době by se naše pozornost měla zaměřit na další stavební objekty Propojovací dráhy StEG. Roku 2012 se díky podnětu členů Spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě podařilo zapsat na seznam kulturních památek téměř autenticky dochovanou výpravní budovu v Hevlíně z roku 1910. Památkovou ochranu si však jistě zaslouží také jedna či dvě původní výpravní budovy StEG z roku 1870. Nejzachovalejší kandidáti na zápis stojí v Břežanech, Moravských Bránicích a Střelicích. Diskuse by měla být vedena i o ochraně dalších zajímavých budov, jako je například obytná budova pro drážní personál v Hrušovanech nad Jevišovkou, poslední stojící výtopna StEG tamtéž či vodárna v Moravských Bránicích. Konečně za úvahu by stálo i důraznější připomenutí Budkovického tunelu coby průkopnického díla ve využití dynamitu nebo monumentálně působící stavebně-technické řešení propustku pod kopcem Bukovina u Moravských Bránic.
520 1  $aThe connecting route of the State Railway Company (StEG) from Vienna through Lava to Brno was one of the main transport routes of the Danubian monarchy until 1918. Its importance declined in the 20th century and it was split by the Iron Curtain, so it became a mere regional route on the Moravian and Austrian sides terminating at the periphery of the borders. This geopolitical situation was particularly evident on the Moravian side through the lesser modernization of the tracks, resulting in the unconscious survival of many relics from the glorious period of the monarchy. The structures and technical buildings on the Moravian stretch of the route are certainly worthy of continued attention by the conservation community. Three decades ago, the most valuable bridge works were already identified and included in statutory protection. In the case of the viaduct over the Jihlava valley, however, the compromises of the government authorities are quite visible by the end of the century, leaving just a sad torso of a monument of prime European heritage importance. On the other hand, the work of conservationists was very successful in the recent repairs of the Červený Most bridge near Znojmo and the "Železňák" bridge near Střelice. At present, our attention should be focused on other structures of the StEG Connecting Route. In 2012, thanks to the initiative of members of the Association for Public Transport in southwestern Moravia, the nearly authentically preserved station building in Hevlín from 1910 was successfully entered onto the list of cultural monuments. There are one or two original StEG station buildings from 1870, however, which certainly deserve monument protection. The best preserved candidates for inscription are in Břežany, Moravské Bránice, and Střelice. There should also be discussion about the protection of other interesting buildings, such as the residential building for railway personnel in Hrušovany nad Jevišovkou, the last standing StEG heating plant at the same place, or the waterworks in Moravské Bránice. Finally, the Budkovický Tunnel is notably worth more emphasis as a pioneering work in the use of dynamite, or the monumental structural and technical design of the culvert beneath Bukovina Hill near Moravské Bránice.
520 1  $aDie Verbindungsstrecke der Staatseisenbahngesellschaft von Wien über Laa a.d. Thaya nach Brno gehörte bis 1918 zu den wichtigsten Verkehrsverbindungen der Donaumonarchie. Im 20. Jh. ging ihre Bedeutung merklich zurück und der sog. Eiserne Vorhang hat sie zerschnitten, sodass jeweils auf der mährischen sowie österreichischen Seite nur eine in Grenznähe endende regionale Stichbahn zurückgeblieben ist. Diese geopolitische Lage hat sich vor allem auf der mährischen Seite in einer geringen Intensität der Streckenmodernisierung niedergeschlagen, was unbeabsichtigt viele Relikte aus der ruhmvollen Zeit der k.u.k. Monarchie überleben ließ. Die bautechnischen Objekte auf dem mährischen Streckenabschnitt hätten gewiss eine dauernde Aufmerksamkeit von Seiten der Denkmalpflege verdient. Bereits vor dreißig Jahren wurden hier die wertvollsten Brückenbauwerke ermittelt und unter gesetzlichen Schutz gestellt. Im Fall des Viadukts über das Jihlava-Flusstal haben die zuständigen Behörden in den 90er Jahren allerdings beide Augen zugedrückt, sodass von dem erstrangigen Denkmal von europaweiter Bedeutung nur ein kläglicher Torso übrig geblieben ist. Auf der anderen Seite kann man aber die Arbeit der Denkmalpfleger bei den jüngsten Reparaturen der Roten Brücke bei Znojmo und der Bahnbrücke bei Střelice sehr positiv einstufen. Derzeit sollte die Aufmerksamkeit auch weiteren Bauobjekten der StEG-Verbindungsstrecke gelten. Im Jahr 2012 ist es auf Anregung von Mitgliedern des Vereins für öffentlichen Verkehr in Südwestmähren gelungen, das nahezu authentisch erhaltene Abfertigungsgebäude in Hevlín aus dem Jahr 1910 auf das Verzeichnis der Kulturdenkmäler zu setzen. Denkmalschutz verdienen sicherlich auch ein oder zwei ursprüngliche StEG-Abfertigungsgebäude aus dem Jahr 1870. Die besterhaltenen Kandidaten stehen in Břežany, Moravské Bránice und Střelice. Zu diskutieren wäre auch der Schutz weiterer interessanter Bauten, wie z.B. des Wohnhauses für Bahnpersonal in Hrušovany nad Jevišovkou, des dortigen letzten noch stehenden Lokomotivschuppens der StEG oder des Wasserturms in Moravské Bránice. Letzen Endes sollten auch der Tunnel von Budkovice als bahnbrechendes Werk bei der die Verwendung von Dynamit oder die monumental wirkende bautechnische Gestaltung des Mundlochs am Fuß des Hügels Bukovina bei Moravské Bránice in Erinnerung gebracht werden.
546    $aResumé německy a anglicky
650  4 $aželezniční stavby$7ph117859
650  4 $aželezniční stanice$7ph127922
650  4 $atechnické památky$7ph126474
650  4 $aželezniční tunely$7ph478006
650  4 $aželezniční mosty$7ph127921
650  4 $aželezniční nádraží$7ph442513
651  4 $aZnojmo (Česko : oblast)$7ge131457
655  4 $astati$7fd133586
773 0  $gRoč. 73, č. 3 (2013), s. 249-258$q73:3$92013
910    $aABE320$bH221/2013$trs
910    $aBOE016$b79-G-52
997    $tAN

Recenze

Pro přidávání komentářů se prosím přihlaste.
[Loading...]
Žádné příspěvky